3 Kasım 2022 Perşembe

 AYVALIK VE MİDİLLİ - 2   

 

Turizmde Bütünleşme/Bütünleştirme

Bugün turizm sektörüne girmiş en güncel kavramlardan ve yaklaşımlardan olan entegre / entegrasyon, bu projenin de temelinde yer almaktadır.

 Dünyada, entegre (bütünleşik) planlama, bütünleşik yönetim, bütünleşik pazarlama gibi başlıklar altında sayısız uygulama, araştırma vd. yapılmaktadır.

Turizm etrafında kümelenen sayısız bütünleşme yolları ve örnekleri bulunmaktadır.

Turizm aktörleri, yerel yönetimler, turizm işletmecileri, sivil toplum kuruluşları vd. çeşitli platformalarda bir araya gelmekte, ortaklıklara imza atmaktadırlar.

 Bu buluşmaların gerekçeleri ve nedenleri çok çeşitli olmakla birlikte şu örnekler verilebilir:

 · Coğrafi özelliklerin mekansal bütünleşmeyi kolaylaştırması ve gerekli kılması

· Turizm ortaklıklarının ihtiyaç haline gelmesi, yeniliklere yanıt vermesi ve gündemde olması,

· İşbirliği-güçbirliği, antlaşma-birleşmenin getirdiği kazanımlar (istihdam, gelir, istikrar, tasarruf, optimum kullanma, koruma, rekabet vd)

 Bütün bu nedenlere bağlı olarak yaratılan girişimlerden şu örnekler verilebilir:

 · Ortak yatırımlar ve ortak işletmeler

 · Ortak STK’lar,

 · Ortak paket turlar,

 · Ortak organizasyonlar,

 · Ortak yönetim,

 · Ortak tanıtım ve pazarlama vd.

 Bu girişimlerin bir kısmı doğrudan turizmle ilgili kurum ve kuruluşları ilgilendiriyor gibi gözükse de, her birinin yer aldığı farklı mekanlar birbirine bağlanmakta, mekansal etkilenmeler ortaya çıkmakta, sonuçlar mekana yansımaktadır.

Hatta dünya genelinde düzenlenen bazı organizasyonların konusu turizm olmadığı halde, turizm dışarıda kalmamakta ve farklı mekanlar ve onların insanları buluşmaktadır.

Sözgelimi her yıl BM tarafından bir temaya bağlı olarak ilan edilen “Yer Yılı, Dağlar Yılı, Su Yılı” gibi dünya çapındaki organizasyonlar ve kutlamalar, bunlardan birkaçıdır.

Çağdaş pazarlamada hedef pazarlara yönelik hizmet sunulması ve her hedef pazar için farklı bir pazarlama karmasının hazırlanması (8 P: ürün, fiyat, dağıtım, promosyon, paketleme, program, insan ve ortaklık) önem kazanmış bulunmaktadır.

Bu bağlamda en yeni konulardan biri “ortaklık karması” dır.

Gerek finansal ve ekonomik nedenlerden (maliyeti düşürmek için), gerek etkinliği arttırmak ve gerekse yeni pazarlara hitap edebilmek için işletmeler / bölgeler / hatta ülkeler;

· ortak pazarlama yaklaşımlarında bulunmakta,

· stratejik ortaklıklar geliştirmekte,

 · ortak marka gibi pazarlama politikaları uygulamakta,

· sunulan hizmetleri çeşitlendirmektedirler.

Mantıklı bir turizm gelişimi, birbirine yakın bölgeler ve topluluklar arasında rekabeti değil, işbirliğini oluşturmayı gerektirmektedir.

 Yakın çevrelerin çekicilikleri, olanakları ve hizmetleri ile bağlantılar kuran ve bundan oldukça fazla yarar elde eden turizm alanları vardır.

Bu bağlantı “kümelenme” olarak da nitelendirilmektedir.

Turizmde bölgesel işbirliği, etkin turizm gelişiminin ön koşulu kabul edilmektedir.

 Bölgesel işbirlikleri, bölgelerin çekim gücünü arttırarak, daha fazla turist gelmesini ve daha uzun konaklama yapmalarını sağlamaktadır.

Öte yandan “büyük kent-küçük kent ilişkisi” kurularak bölge içi bağlılık yaratılmaktadır.

Bunun sonucunda da yerleşim birimleri arasında olumsuz rekabete girmek yerine, birlikte hareket etmek daha büyük faydalar sağlayacağından turizmin olumlu etkileri de o denli artmaktadır.

Bölge içi ortak çalışmalara; turizmle ilgili etkinliklerin ortak planlanması, turizm broşürleri için ortak bütçe ayrılması, ortak reklamların verilmesi  ve çapraz satış gerçekleştirilmesi, fikir alışverişi ve uzmanlığın paylaşımı örnek verilebilir.

 Şüphesiz bütün bunların yapılabilmesi için de “bölgesel turizm örgütlenmesi” şarttır.

Turizmde mekanı doğrudan ilgilendiren bütünleşme/bütünleştirme girişimlerinin temelinde; ortak rekabet, korumacılık, tamamlayıcılık, sürdürülebilirlik ilkeleri yatmaktadır.

 Mekansal bütünleşme aynı zamanda, turistik mekansal planlama, destinasyon yönetimi ve pazarlaması ile de doğrudan ilişkilidir.

Görüldüğü gibi mekansal bütünleşme bir gereksinim, turizmi bir politika ve bir plana bağlı olarak iyi yönetme ve geliştirme hedefidir.

Bazı destinasyonlar arasında ise doğrudan “karşılıklı yarar ilişkileri” temeline dayanan, bireysel ilişkilerle yürütülen, dolayısıyla uzun ömürlü olmayan mekansal bütünleşmeler görülmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

  Kentleşmenin Yeni Bileşeni: Göç ve Turizm   Rotterdam, Hollanda’nın 750 bin nüfuslu bir şehri, dünyadaki modern mimarlık ürünleriyle ü...