AYVALIK VE MİDİLLİ - 2
Turizmde Bütünleşme/Bütünleştirme
Bugün
turizm sektörüne girmiş en güncel kavramlardan ve yaklaşımlardan olan entegre
/ entegrasyon, bu projenin de temelinde yer almaktadır.
Dünyada,
entegre (bütünleşik) planlama, bütünleşik yönetim, bütünleşik pazarlama
gibi başlıklar altında sayısız uygulama, araştırma vd. yapılmaktadır.
Turizm
etrafında kümelenen sayısız bütünleşme yolları ve örnekleri bulunmaktadır.
Turizm
aktörleri, yerel yönetimler, turizm işletmecileri, sivil toplum kuruluşları vd.
çeşitli platformalarda bir araya gelmekte, ortaklıklara imza atmaktadırlar.
Bu
buluşmaların gerekçeleri ve nedenleri çok çeşitli olmakla birlikte şu
örnekler verilebilir:
· Coğrafi özelliklerin mekansal bütünleşmeyi
kolaylaştırması ve gerekli kılması
· Turizm ortaklıklarının ihtiyaç haline
gelmesi, yeniliklere yanıt vermesi ve gündemde olması,
· İşbirliği-güçbirliği,
antlaşma-birleşmenin getirdiği kazanımlar (istihdam, gelir, istikrar,
tasarruf, optimum kullanma, koruma, rekabet vd)
Bütün
bu nedenlere bağlı olarak yaratılan girişimlerden şu örnekler verilebilir:
· Ortak yatırımlar ve ortak işletmeler
· Ortak STK’lar,
· Ortak paket turlar,
· Ortak organizasyonlar,
· Ortak yönetim,
· Ortak tanıtım ve pazarlama vd.
Bu
girişimlerin bir kısmı doğrudan turizmle ilgili kurum ve kuruluşları
ilgilendiriyor gibi gözükse de, her birinin yer aldığı farklı
mekanlar birbirine bağlanmakta, mekansal etkilenmeler ortaya
çıkmakta, sonuçlar mekana yansımaktadır.
Hatta
dünya genelinde düzenlenen bazı organizasyonların konusu turizm olmadığı
halde, turizm dışarıda kalmamakta ve farklı mekanlar ve onların insanları
buluşmaktadır.
Sözgelimi
her yıl BM tarafından bir temaya bağlı olarak ilan edilen “Yer Yılı,
Dağlar Yılı, Su Yılı” gibi dünya çapındaki organizasyonlar ve kutlamalar,
bunlardan birkaçıdır.
Çağdaş
pazarlamada hedef pazarlara yönelik hizmet sunulması ve her hedef pazar
için farklı bir pazarlama karmasının hazırlanması (8 P: ürün, fiyat,
dağıtım, promosyon, paketleme, program, insan ve ortaklık) önem kazanmış
bulunmaktadır.
Bu
bağlamda en yeni konulardan biri “ortaklık karması” dır.
Gerek
finansal ve ekonomik nedenlerden (maliyeti düşürmek için), gerek etkinliği
arttırmak ve gerekse yeni pazarlara hitap edebilmek için işletmeler / bölgeler
/ hatta ülkeler;
· ortak pazarlama yaklaşımlarında
bulunmakta,
· stratejik ortaklıklar geliştirmekte,
· ortak marka gibi pazarlama politikaları uygulamakta,
· sunulan hizmetleri
çeşitlendirmektedirler.
Mantıklı
bir turizm gelişimi, birbirine yakın bölgeler ve topluluklar arasında rekabeti
değil, işbirliğini oluşturmayı gerektirmektedir.
Yakın
çevrelerin çekicilikleri, olanakları ve hizmetleri ile bağlantılar
kuran ve bundan oldukça fazla yarar elde eden turizm alanları vardır.
Bu
bağlantı “kümelenme” olarak da nitelendirilmektedir.
Turizmde
bölgesel işbirliği, etkin turizm gelişiminin ön koşulu kabul edilmektedir.
Bölgesel
işbirlikleri, bölgelerin çekim gücünü arttırarak, daha fazla turist
gelmesini ve daha uzun konaklama yapmalarını sağlamaktadır.
Öte
yandan “büyük kent-küçük kent ilişkisi” kurularak bölge içi bağlılık
yaratılmaktadır.
Bunun
sonucunda da yerleşim birimleri arasında olumsuz rekabete girmek yerine,
birlikte hareket etmek daha büyük faydalar sağlayacağından turizmin olumlu
etkileri de o denli artmaktadır.
Bölge
içi ortak çalışmalara; turizmle ilgili etkinliklerin ortak
planlanması, turizm broşürleri için ortak bütçe ayrılması, ortak
reklamların verilmesi ve çapraz satış gerçekleştirilmesi, fikir
alışverişi ve uzmanlığın paylaşımı örnek verilebilir.
Şüphesiz
bütün bunların yapılabilmesi için de “bölgesel turizm örgütlenmesi”
şarttır.
Turizmde
mekanı doğrudan ilgilendiren bütünleşme/bütünleştirme girişimlerinin temelinde;
ortak rekabet, korumacılık, tamamlayıcılık, sürdürülebilirlik ilkeleri
yatmaktadır.
Mekansal
bütünleşme aynı zamanda, turistik mekansal planlama, destinasyon yönetimi ve
pazarlaması ile de doğrudan ilişkilidir.
Görüldüğü
gibi mekansal bütünleşme bir gereksinim, turizmi bir politika ve bir plana
bağlı olarak iyi yönetme ve geliştirme hedefidir.
Bazı
destinasyonlar arasında ise doğrudan “karşılıklı yarar
ilişkileri” temeline dayanan, bireysel ilişkilerle yürütülen,
dolayısıyla uzun ömürlü olmayan mekansal bütünleşmeler görülmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder