AYVALIK VE MİDİLLİ -3
Turizmde
Destinasyonlararası Bütünleşme:
Turizmde
kısaca “varış noktası” ya da “turistin yaşadığı yerden ayrılıp, tatil, iş
gezisi vb. için gideceği yer” olarak tanımladığımız destinasyonlar,
turizmde bütünleşmeye yol açan çok çeşitli ortaklıklara gitmektedirler.
Aslında
daha ilk başta destinasyonun kendisi, turist denilen tüketici gruba
(müşterilere) bütünleştirilmiş hizmetler (ürünler) sunması ve sunduğu coğrafi
mekanın da “ilişkiler bütünü” olması nedeniyle bütünleşmeyi temsil
etmektedir.
Çünkü
turizm bölgeleri, turizm ürünlerinin karışımı niteliğinde olup, müşterilere
bütünleşik bir deneyim sunarlar.
Kentler
arasındaki “kardeş kent, ikiz kent” uygulamalarında görüldüğü üzere
destinasyonlar arasında da çeşitli ortaklıklara imzalar atılmaktadır.
Bu
ortaklıkların temelinde; turizmin rekabet ortamında birlikte hareket etmek;
olanakları ekonomik kullanım ilkesine uygun biçimde ortaklaşa değerlendirmek
yatmaktadır.
Mekan
kullanımında tekrarları önleyerek işletmelerde atıl bölümleri ortadan
kaldırmak, gelir getirici kullanımlara daha çok yer vermek, ortak
ihtiyaçları bu amaçla yapılmış tesislerde karşılamak söz konusudur.
Bu
şekilde, yeni turizm yatırım alanları planlamasında toplantı, eğlence, alış-veriş
gibi hizmet olanaklarını otellerde daha sınırlı tutup,yakın yerleşimlerde ortak
amaçlı işletmeler kurmak hedeflenmektedir.
Bu
yeni anlayış; destinasyonların birbirleri ile rekabet etmeleri yerine,
birbirlerini destekleyerek gelişmelerini özendirmektedir.
Kitle
turizmi ve 3S odaklı uygulamaların eskimeye başladığı günümüzde, talebe hızla
cevap verebilmek açısından destinasyonlararası bütünleşme bir çözüm olarak
seçilmektedir.
Dünyada
birbirine komşu pek çok kent/destinasyon arasında işbirliği çalışmaları
yürütülmektedir.
Örnek
vermek gerekirse;Edinburg-Glasgow, Milano-Torino,Vancouver-Seattle, San
Diego-Tijuana vd.
Türkiye’de
de bu konuda çeşitli olanakların olduğu ileri sürülmektedir:
· Nemrut Dağı için Malatya ve Adıyaman’ın
bütünleşmesi,
· Kruvaziyerlerle limanlarımıza gelen yolcuların
havayoluyla aynı gün içinde Kapadokya, Çorum ve Doğu Anadolu
turlarına katılmasının sağlanmasıyla kıyı ve iç kısımların bütünleşmesi,
· 2010 Avrupa Kültür Başkenti İstanbul’un “Osmanlı'nın
Üç Başkenti” adlı bütünleşik bir projede yer alması gibi.
Turizmde
Ülkelerarası (Sınırötesi) Bütünleşme:
Sınır
komşuluğu yapan ülkeler arasında aynı coğrafi bölgeyi paylaşan ya da birbirinin
devamı olan bölgeler/ülkeler arasında ortak projeler yapılmaktadır.
Bu
tip sınır ötesi turizm projelerinin iki kategoriye ayrıldığı görülmektedir:
· Birincisi; mevcut turistik arzı sınırötesi ölçekte
yeniden ele almak (turistik arzı bütünleştirme, ortak promosyonlar ve
ortak pazarlama, )
· İkincisi; ilk defa sınırötesi boyutta orijinal yeni
projeler üretmek.
Avrupa
Komisyonu’nun sınırötesi işbirliklerini geliştirmeye yönelik “Interreg
Programı” çerçevesinde turizm projelerinin genel hedefi; turizm alanında
sınır ötesi kimliği ortaya koymaya fırsat veren bölgeler arasında eylemler
başlatmaktır.
Böylece
sınırötesi turizmin gelişmesi şunların yerine getirilmesiyle gerçekleşecektir:
· Ortak yöntemler ve araçlar yaratma,
· Yerel aktörlerin bir araya gelmesiyle
turistik yerleri ve alanları birlikte planlama
· Tanıtım ve pazarlamayı ortak organize
etme
· Bilgi toplumundan yararlanma
· Yerel aktörlerin eğitimi için etkinlikler
ve yeni turistik ürünler yaratma.
Ortak
turistik eylemlere ait bazı örnekler şu şekilde sıralanmaktadır.
· Turistik yerlere ortak ulaşabilirliği
sağlama (anlaşmalı bölgelerde geçerli biletler ve müze girişleri için “pass”
lar),
· Sınırötesi turistik haritalar ve rehber
kitaplar yayımlama (örneğin, Leman Gölü Konseyi ve Sınırsız Leman
Derneği’nin ortak yayını olarak Leman Gölü çevresindeki Fransa ve
İsviçre’ye ait 142 turistik yerin bir rehber kitapta toplanması),
· İnternet ve medyadan yararlanma;
elektronik turizm enformasyon ağı yaratma, ortak web siteleri kurma,
şehirlerarası ortak çalışma grupları oluşturma (Kültür ve turizm gibi),
internet üzerinden ortak rezerve sistemi kurma,
· Sınırötesi yürüyüş yolları, keşif gezileri, bisiklet
ve atlı gezi turları düzenleme,
· Turizm sektöründe çalışanlar için turizm
ofisleri tarafından ortak eğitimler organize etme,
· Yerel halkı bilinçlendirmek için sınır
ötesi ortak çalışmalar yapma (örneğin doğal parklardaki bitki ve
hayvanlarla ilgili gençleri duyarlı kılma),
· Ortak sergiler, gezici sergiler düzenleme
(örneğin Fransa, Almanya ve Lüksemburg arasında “Sınırsız Bahçeler”
ağının kurulması),
· Kültürel alanları bir ağ halinde ortak değerlendirme
ve yönetme (Akdeniz’de Roma Yolları gibi).
Komşu
ülkeler arasında bazen aynı coğrafi birimin (göl, deniz, akarsu, dağ, vb)
paylaşılması, aralarında turizm ortaklığının da doğmasına yol açmaktadır.
Sözgelimi
Leman (Cenevre) Gölü, Fransa ve İsviçre’ nin ortak gölüdür, o nedenle 1995
yılında 12 Fransız ve İsviçreli, “Sınırsız Leman Derneği” ni kurmuşlar,
ortak sayısı 1999 da 27 üyeye yükselmiş ve bugün 40 ortağa ulaşmıştır.
Derneğin
başarıya ulaşması, bir konseptinin ve yönetmeliğinin olmasına, çok sayıda
ortak faaliyet yürütmelerine bağlanmaktadır.
Derneğin
amacı, Leman bölgesinin, komşu Alplerin ve Gruyère yöresinin miras
zenginliklerini müşteri değişimi yaparak dinamik bir yaklaşımla
değerlendirmektir.
Avrupa’da
bir başka coğrafi mekan, şu sloganla turizmde bütünleşmeye vurgu
yapmaktadır :
“Üçlü
Ren Bölgesi: Avrupa’nın Kalbinde Üç Ülke Tek Destinasyon”.
Bu
üç ülke; Fransa, Almanya ve İsviçre’ dir ve Ren Nehri etrafında bir ortak
bölge oluşturmuşlardır.
Üçlü
Ren Bölgesi, temelde bir ekonomik bölge, üç uluslu bir yaşam alanıdır.
Bu
topraklar, yüzyıllardan beri kültür, mimarlık ve aynı dilin tanıklık ettiği ortak
tarihe sahip, bugün 2.3 milyon nüfuslu bir kavşak bölgesidir.
Amaç;
bu üç uluslu mekanda turizmi birlikte geliştirmektir.
Sınır
ötesi işbirliklerine, aynı zamanda mekansal bütünleşmeye en güncel ve en
başarılı örneklerden birisi “L’Espace Mont-Blanc/Mont-Blanc Bölgesi” olup, Alp
Dağları’nı paylaşan Fransa-İsviçre-İtalya’ nın birbirine yakın bölgeleri
arasındaki girişimdir.
Alp
Dağları’nın bu üç ülke tarafından paylaşılmış olmasına rağmen doğal ve kültürel
kaynakların “sınır ötesi tek marka” halinde korunması ve değerlendirilmesine
karar verilmiştir.
Doğal
ve kültürel mirası yönetmek için 1986 yılından itibaren önce ortak
politikalar tespit edilmiş, ardından ortak çalışma yöntemleri, sınır ötesi bir
ağ ve denetim yapısı geliştirilmiştir.
Araştırmalar
1992’de başlamış ve pilot projeler yapılmış, 1995’de sınır ötesi GIS
(Coğrafi Bilgi Sistemi) yaratılmış,1998’de sürdürülebilir kalkınma taslağı
hazırlanmış ve 2007’den itibaren de uygulamaya konulmuştur.
Bu
girişimin dört temel hedefi arasında “doğal ve kültürel kaynakların korunmasına
uyum gösteren bütünleşmiş turizmi teşvik etmek” yer almaktadır.
Ayrıca
gelecekle ilgili on temel stratejiden biri olan “sosyal bağlılığı-ortaklığı
güçlendirmek için sınırötesi girişimleri teşvik etmek”, turizmde çok
yönlü işbirliklerinin önünü açmaktadır.
Alpler
için bütünleşik turizm kapsamında gerçekleştirilen çalışmalar; mekana ait
düzenlemeler, sosyo-kültürel etkinlikler ve doğa yürüyüş güzergahları adı
altında üç grupta toplanmıştır.
Alpleri
içine alan bir başka ortaklık;Fransa, İsviçre ve İtalya sınır bölgeleri
arasındadır.
“Batı
Alpler İş Topluluğu”, 1982 yılında bir protokol imzalanarak yaratılmış,
topluluk 2006 yılından itibaren, “Akdeniz Alpleri Avrupa Bölgesi” oluşumuna
katılmıştır.
Bu
oluşumun birbirine komşu beş bölge arasında bağlantıları güçlendirme amaçları
ve beş öncelikli çalışma konusu içinde kültür ve turizm de yer almaktadır.
Turizmi
ortak geliştirme adına yapılacakların başında; turizmi mevsimlere yaymak, yakın
çevre turizmini geliştirmek ,başarılı deneyimleri paylaşmak vd. gelmektedir.
Mekansal
ortaklığa ait bir diğer girişim de Fransa ve İspanya arasında 2004 yılında
“Akdeniz-Pireneler Avrupa Bölgesi” adı altında yaratılmış, toplam 13
milyon nüfusa sahip üç bölgeyi içine almıştır.
Bu
sınırötesi bölgesel oluşumun önemli altı stratejik hareket noktası arasında “turizm
ve miras” yer almaktadır.
Fransa-İspanya
Arasındaki Sınırötesi Bölgesel Oluşum
Turizmde
ülkelerarası bütünleşmeye bir diğer örnek Danimarka ve İsveç arasında
görülmektedir.
“İki
ülke-tek destinasyon” sloganıyla yola çıkılarak, Kopenhag ve Malmö
arasındaki denizaşırı Oresund Bölgesi’nin ortak pazarlanmasını amaçlayan bir
proje hazırlanmıştır.
Turizmde
doğrudan sınır ötesi işbirlikleri dışında, geniş kapsamlı ve birtakım
sorunlardan yola çıkılarak yaratılan genel çerçeveli sınır ötesi işbirlikleri
bulunmakta, turizm de kimi zaman bunların içinde yer almaktadır.
Avrupa
Birliği’nin de kuruluş hedefinde varolan bu işbirlikleri, birçok programla
desteklenmekte, ikili veya çoklu anlaşmalara imzalar atılmaktadır.
Sözgelimi;
AB ne yeni katılan ve aday ülkeler arasında sınırötesi ilişkileri güçlendirmek
ve sorunlara ortak çözümler bulmak amacıyla hazırlanan programlar içerisinde
turizm projeleri yürütülmektedir.
Bunlardan
biri, Avrupa Komisyonu tarafından 2008 yılında onaylanan IPA Programı
(Katılım Öncesi Mali Yardım, 2007-2013 dönemi) kapsamında,
Marcaristan-Hırvatistan Sınırötesi İşbirliği Projesi’dir.
Projenin
turizmle ilgili kısmında; Tuna Nehri’nin her iki kıyısındaki bölgelerin kırsal
kimliğine bağlı olarak doğal ve kültürel mirasa dayalı, sürdürülebilir turizm
ilkelerinin uygulandığı ekoturizm ve kırsal turizmin geliştirilmesi, birinci
öncelikli hedef seçilmiştir.
Her
şeyden önce, akarsu ekosistemine uyumlu bir çevre altyapısının iyileştirilmesi
için planlanlama yapılması öngörülmüştür.
Bir
başka örnek; 2004-2006 yılları arasında uygulanan Türkiye-Bulgaristan
Sınır Ötesi İşbirliği Programı (PHARE)’ dır.
Program,
Bulgaristan'ın Haskova, Yambol ve Burgas, Türkiye'nin Edirne ve Kırklareli
illerini kapsamaktadır.
Programın
amacı, sınır bölgesinde işbirliği ağları oluşturarak ekonomik sorunların
üstesinden gelmeye yardımcı olmak, sınırdaki ilişkileri yoğunlaştırmak, çevre
sorunlarını ve nüfusun hayat standartlarını iyileştirmek yoluyla sınır
bölgesinin dengeli ve sürdürülebilir kalkınmasına katkıda bulunmak ve
izolasyonu azaltmaktır.
“Ortak
Programlama Belgesi”ne göre öncelik alanı bulunmakta ve bunlardan “İnsandan
İnsana Faaliyetler” içinde turizme yer verilmektedir.
Planlanan
ortak faaliyetler şunlardır: sınır bölgesindeki ortak kültürel, mimari, sanatsal,
tarihi, doğal ve turistik kaynakların korunması, onarımı ve tanıtımı ile ilgili
ortak projelerin hazırlanması ve uygulanması;
ortak
mirasın turistik ögelere dönüştürülmesi ve kültürel ve tarihi merkezlerin
turizm merkezleri haline getirilmesi; alternatif turizm türlerinin
geliştirilmesi ve sezona bağımlılığı azaltmaya yönelik ortak projelerin
hazırlanması;
sınır
ötesi ortak tatil paketleri sunma olasılığının araştırılması;
turizme
yönelik ortak pazarlama ve tanıtım faaliyetlerinin yürütülmesi;
sınır
ötesi eğlence faaliyetlerinin kolaylaştırılmasına dönük girişimlerin
geliştirilmesi ve tesislerin yenilenmesi hizmet kalitesi ve çeşidinin modern
turizm endüstrisinin standartları ve şartlarına yaklaştırılması.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder