4 Kasım 2022 Cuma

BERGAMA - 7

 BERGAMA VE TURİZM - 7  

 

REKABET VE PAZAR ANALİZİ

Bu bolum, turizm potansiyelinin saptanması sırasında yapılması gereken analizlerden biri olduğu icin burada bir başlık olarak acılmıştır.

 Ancak bu projenin amacı ve iceriği, Bergama’nın mevcut ve potansiyel rakiplerini araştırmak, ayrıca pazarı analizi yapmaktan uzaktır.

 • Bergama’nın yakın cevresinde kulturel turizmde rakibi yoktur.

 Zaten “kültürün kıyaslaması olmaz” yaklaşımıyla her bir kulturel miras alanı başlı başına bir değer kabul edilmektedir.

 Bu durumda kulturel turizmde turiste verilen hizmetler ve duzenlenen etkinlikler acısından bir karşılaştırma yapılabilir.

 Bu acıdan bakıldığında Bergama, konaklama ve eğlence hizmetlerinde turiste bugunun koşullarına gore doyum vermekten uzaktır.

 • Bergama’nın Dikili (27 km) ve Ayvalık’a (60 km) yakın konumu ve bu ilcelerde deniz sınır kapılarının olması, Midilli Adası’ndan Bergama’ya turist gelmesini kolaylaştıracak cok onemli bir fırsat yaratmaktadır.

Boylece, Bergama’nın pazar ulkelere ve ceşitli turist gruplarına ulaşmasında Midilli bir kopru rolu oynayabilir.

 • Bergama Kermesi’nin uluslararası etkinliğe donuşturulmesi, ilce turizm pazarını ceşitlendirmek adına cok buyuk bir fırsattır ve bu sayede Bergama, kermese gelenlere terinde tanıtım yapabilir ve bu fırsatı cok iyi değerlendirmelidir.

 •Bergama’yı ziyaret eden yerli turistler, daha doğrusu gunubirlikcilerin geldikleri yerler, İzmir başta olmak uzere buyuk kentlerden organize turlarla gelenlerden oluşmaktadır.

 

SENTEZ

Turizm potansiyelinin saptanmasında sentez; alanın guclu ve zayıf yonlerini, dış (pazara ait) tehditleri ve fırsatları tanımak ile turizm eğilimlerini, rekabet ortamını, arz ve talebi karşılaştırıp yorumlamaktan ibarettir.

 Bu bir anlamda Swot analizidir ve aşağıda Bergama icin yapılmaktadır.

 

G Ü Ç L Ü Y Ö N L E R

1.    Coğrafi konumun uygunluğu

2. Bugünkü Bergama’nın Pergamon’un kalıntıları üzerine yerleşmiş olmasının kente “Tarihsel Kent” karakteri kazandırması ve bunun  kentin markası haline gelmesi

3. “İlkler Bergaması” gibi bir ünvana sahip olma, Pergamon antik kentinin dünyaca tanınması, Helenistik, Bergama Krallığı, Roma, Selçuklu ve Osmanlı Dönemlerine ait eşsiz tarihsel miras.

 4. Bergama’daki zengin tarihsel kaynakların yakın çevrede hiçbir yerde olmaması

5. “Bergama Kermesi” gibi köklü, geleneksel ve özgün, her yıl düzenli yapılan bir organizasyona sahip olma

 6. Korunmuş kırsal kültürel kaynaklar ve özel yerel ürünlerin varlığı: çam fıstığı, üzüm, peynir vb.

 7. Kozak Yaylası ve fıstık çamı ormanları, Madra ve Yund Dağları’nın varlığı

 8. Antik dönemde de kullanılmış ünlü termal su kaynaklarının varlığı

 9. Bergama Kültür Sanat Vakfı (Berksav)

 10. İlçe merkezinde E.Ü Bergama MYO’nun varlığı ve içinde Turizm Programı’nın yer alması.

 

FIRSATLAR

1.    İzmir-Çanakkale karayolu üzerinden 7 km lik bir bağlantı ile kolay ulaşılabilirlik

2. Marka kentlerin her zaman büyük ilgi görmesi

 3. Eşsiz evrensel kültürel mirasın nitelikli turisti çekmesi ve kültürel turizmi geliştirebilme fırsatı vermesi,

 4. Selçuklu ve Osmanlı eserlerinin ilçe merkezinde yer almasının turisti buraya çekmesi ve kültürel turizmi kolaylaştırması

 5. Bergama Kermesi’nin uluslararası düzenlenmesinin pazar ülkelere kolay erişebilme ve pazar ülkelerini çeşitlendirebilme fırsatı yaratması

 6. Dünyada ve Türkiye’de kültürel turizm, sağlık turizmi, ekoturizm, kırsal turizm, agroturizm gibi kıyı turizmine alternatif turizm türlerine olan talebin artması

7. Türkiye turizm stratejisinde kültürel değerlere büyük önem verilmeye başlanması

 8. Turizmle ilgili tüm işlerde “yerel örgütlenmenin” çok önemli olması ve girişimcilik ruhunu geliştirmesi

 9. Üniversitelerin, turizmle ilgili çalışmalara her zaman katkı vermesi.

 

ZAYIF YÖNLER

1.    Otoyol, havaalanı, demiryolu gibi ulaşım olanaklarının olmaması

 2. Kültürel turizmin antik döneme endeksli tek boyutlu olması

 3.Türk-İslam eserlerinin kültürel turizmde yeterince kullanılmaması

 

4. Konaklayan kişi sayısının ve kalış süresinin az olması

 5. Yerel kimlikli hediyelik eşya ürünlerinin azlığı ve kalitesizliği

6. İlçe merkezinin “Turistik ve Tarihsel Kent” imajının zayıflığı ve Bergama’nın kültürel turizmde bir marka olarak dünya çapında ünlenmesi yerine “Allianoi’nın sular altında kalacağı” konusu ile gündeme gelmesi

 7. Bergama’nın UNESCO Dünya Kültürel Miras Listesi’nde yer almaması

 8. Kent içi yönlendirme levhalarının az ve tarihsel kent kimliğine uygun olmaması, ören yerlerinin gece ışıklandırmasının yapılmaması

9. İlçe Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nün yanlış yerde olması, tanıtım malzemelerinin tek tip hazırlanması

 10. İlçe merkezi, Akropol, Kızıl Avlu ve Asklepion’u bir bütün halinde gezdirecek, mini tren, citybus gibi dolaşım araçlarının olmaması

 11. İlçenin yerel kırsal kültürünün, doğal coğrafi kaynaklarının turizmde kullanılmaması

 12. Turizmle ilgili stratejik plan ve yerel eylem planının olmaması

13. Turizmde yerel yönetim, kamu yönetimi, yerel halk ve STK’nı buluşturan bir yerel örgütlenmenin olmaması.

 

T E H D İ T L E R

1. Kuzey Ege’ye dış turizm talebinin azlığı,

 2. İzmir Limanı kruvaziyer yolcularının Bergama’ya yönlendirilmemesi

 3. Kültürel turizmin konaklama yaratamaması

 4. Konaklama zayıflığının turizm gelirlerini azaltması ve girişimcilik ruhunu köreltmesi

 5. Tanıtıcı ve hediyelik eşyaların azlığı nedeniyle Bergama imajının anılara yerleşememesi

 6. Turistik imajı ve görsel kalitesi zayıf olan yerlere ilginin az olması turistik talep çekim gücünün zayıf olması

 8. İzmir yakın çevre turları kapsamında Bergama’ya düzenlenen turların zayıf kalması

9. İç turizmde kültürel turizme pek önem verilmemesi

10. Turizmde yerel örgütlenmenin olmamasının turizm bilinci ve farkındalığın oluşmasını engellemesi ve girişimciliği uyandıramaması, aynı işlerin farklı kurum ve kuruluşlarca tekrarlanması, zaman ve maliyet kaybının olması

10. Plansız gelişmenin, uzun vadede ciddi sorunlara yol açma riskini taşıması

11. Turizmde yerel örgütlenmenin olmamasından dolayı, turizm bilinci ve yerel farkındalığın zayıf olması

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

  Kentleşmenin Yeni Bileşeni: Göç ve Turizm   Rotterdam, Hollanda’nın 750 bin nüfuslu bir şehri, dünyadaki modern mimarlık ürünleriyle ü...