AYVALIK VE MİDİLLİ - 5
AYVALIK VE MİDİLLİ’DE KÜLTÜREL TURİZMİ ORTAK
GELİŞTİRME
Bu kısımda önce, görüşleri öğrenmek üzere her iki
tarafta uygulanan anket sonuçları sunulmakta, arkasından Ayvalık ve
Midilli’nin kültürel turizmdeki güçlü-zayıf yönleri, fırsatları-riskleri
Swot analizi ile ortaya konulmakta, son olarak ortak kültürel turizmden
eldilecek kazanımlar ve uygulama örnekleri verilmektedir.
Ayvalık ve Midilli’de Turizme Bakış Açısı
Ayvalık ve Midilli’de hem genel anlamda turizme
bakış açısını öğrenmek, hem de bu iki yerleşme arasında kültürel turizmi ortak
geliştirme konusundaki görüşleri tesbit etmek üzere dört gruba anket
uygulanmıştır.
Bu grupları; yerel halk, yerli turistler,
yabancı turistler ve turizm aktörleri oluşturmaktadır.
Yerel halkı, Ayvalık ve Mitilini kent halkı; yerli
turistleri Türk ve Yunanlı turistler; yabancı turistleri yabancı ülkelerden
gelen turistler; turizm aktörlerini ise çeşitli turizm işletmeleri ve
işyerlerinde (oteller, restoranlar, hediyelik eşya dükkanları vb. gibi)
çalışanlar meydana getirmektedir.
Anketler, 2008 ve 2009 yıllarında Ayvalık kent
merkezi, Sarımsaklı ve Alibey (Cunda) Adası’nda, Midilli’de ise Mitilini
kenti ve yakın çevresi ile Midilli Havaalanı’nda uygulanmıştır.
Anketler SPSS programı ile değerlendirilmiş,
çizelgeler oluşturulmuş ve veriler analize hazır hale getirilmiştir.
Ayvalık’ta rastgele örneklem yolu ile seçilmiş
kişilerin (415 kişi) dağılımı şöyledir:
· Yerel halk: 251 kişi (124 erkek, 127
kadın)
· Yerli turist: 45 kişi (23 erkek, 22
kadın)
· Yabancı turist: 89 kişi (44 erkek, 45 kadın)
· Turizm aktörü: 30 kişi (20 erkek, 10 kadın)
Midilli’de rastgele örneklem yolu ile seçilmiş
kişilerin (325 kişi) dağılımı şöyledir:
· Yerel halk: 192 kişi (95 erkek, 97 kadın)
· Yerli turist: 40 kişi (19 erkek, 21
kadın)
· Yabancı turist: 79 kişi (36 erkek, 43 kadın)
· Turizm aktörü: 14 kişi (12 erkek, 2 kadın)
Toplam 740 kişilik örneklem elde edilmiştir.
Anket soru formunda ankete katılanlara öncelikle
sosyo-demografik özellikleri sorulmuş, ardından turizme ilişkin tutumları
hakkında çeşitli sorular yöneltilmiş, ayrıca Ayvalık ve Mitilini arasında
ortak kültürel turizm geliştirme konusundaki görüşleri öğrenilmeye
çalışılmıştır.
Anket bulguları, Ayvalık-Midilli karşılaştırması
yapılarak aşağıda çizelgeler halinde verilmekte, kısa açıklamalar yapılmakta,
her grubun sonunda ara değerlendirmeye gidilmektedir.
Son olarak ise anketlerden elde edilen bulgular
maddeler halinde sıralanmaktadır.
· Yerel Halk Anket Sonuçlarının
Yorumlanması:
1. Ayvalık ve Mitilini
kent halkının turizm konusunda yukarıdaki 15 soru kapsamındaki görüşleri;
bazılarında pararellik taşırken, bazılarında farklılıklar göstermektedir.
2. Her iki tarafın
kent halkı yerleşmelerinde turizmin en önemli özelliğini doğal kaynakların
zenginliğine bağlamakta, tarihsel ve kültürel kaynakları ikinci planda ve çok
daha az oranda dikkate almaktadırlar.
Bu sonuç, halkın tarihsel ve kültürel
değerlerini pek tanımadığını ve turizm için kullanılabileceğinin pek
farkında olmadığını göstermektedir.
3. Ayvalık ve
Mitilini kent halkının potansiyel turistlerin kimler olması hakkındaki
görüşlerinde “kim gelirse gelsin” düşüncesi hakim iken, birbirlerini
turist olarak görme konusunda Ayvalıklıların biraz daha fazla istekli
oldukları anlaşılmıştır.
4. Midilli’den
Ayvalık’a gelenler Ayvalıklılar için birinci sırada “alışverişe
gelenler” anlamını taşırken, Midillilliler Ayvalıklılara “turist ve
komşularımız” gözüyle bakmaktadır.
Bu olumlu yaklaşımlar, bugünkü gerçekleri
gözler önüne sermiş olup, aralarında turizm ortaklığına gidilebileceğinin
sinyallerini vermektedir.
5. Ayvalık ve
Midilli arasında turizm hareketinin nasıl olması konusunda, “Türkiye’ye
vizenin kalkması” isteğini bir tarafa bırakacak olursak, asıl önemli
olanı; “her türlü ortaklığa gidilmesi, Türk ve Yunan yetkililerin işbirliği
yapmaları” gibi turizmde ortaklık tarafı görüşlerin ağırlık
taşımasıdır.
Her iki tarafın halkı arasında bu
düşüncelerin var olması sevindiricidir.
6. Ayvalıklılar
Midilli Adası’na daha az gitmiş (en önemli faktör vize alma zorluğudur),
Mitilini halkı ise Ayvalık’a daha çok gelmişlerdir.
7. Ayvalık ve
Mitilini kent halkı; turizmin olumsuz sosyo-kültürel, ekonomik ve çevresel
etkileri olduğu görüşünde değildirler.
8. Ayvalık ve
Midilli Adası’nda turizmin daha fazla gelişmesi konusunda neler yapılmalıdır
sorusunda, her iki taraf da kendi yerleşmeleri için yapılması gerekenleri ön
plana çıkarmış, anketteki “aralarında ortak projeler yapılması”
seçeneğine pek rağbet etmemişlerdir.
Burada, sorudan; birbirlerinden bağımsız
nelerin yapılabileceğini anladıklarını düşünmekteyiz.
Zira, turizmin projeler etrafında
geliştirilmesine gerek olmadığı, bu yüzden de ortak projelere ihtiyaç
duymadıkları gibi bir düşüncenin olduğunu sanmamaktayız.
· Yerli Turist Anket Sonuçlarının Yorumlanması:
1. Ayvalık ve Mitilini’ye gelen yerli turistlerin
turizm konusundaki görüşleri; bazı yanıtlarda pararellik taşırken,
bazılarında farklılıklar görülmektedir.
2. Ayvalık’a gelen yerli turistlerin, Ayvalık yakın
çevresinde en çok görmeyi istedikleri yer Midilli Adası, Mitilini’ye gelenlerin
ise kendi adalarıdır.
Türkiye’ye geçmek isteyenlerin oranının ise
düşük kaldığı görülmektedir.
3. Ayvalık ve Midilli’nin tanıtımı konusunda yerli
turistler çeşitli yanıtlar verirken, bunlar arasında “Ayvalık ve Midilli
ortak tanıtılmalı” görüşünü benimseyenlerin var olması sevindiricidir.
4. Ayvalık ve Midilli’de turizmin daha fazla gelişmesi
için yapılması gerekenler sorusuna yerli turistler çeşitli yanıtlar verirken,
bunlar arasında “Ayvalık ve Midilli arasında bağlantıların arttırılması”
görüşüne de olumlu bakmaları sevindiricidir.
Ayvalık’a gelen yerli turistlerin bu konudaki
görüşleri oransal olarak daha fazladır.
· Yabancı Turist Anket Sonuçlarının
Yorumlanması:
1. Ayvalık ve Mitilini’ye gelen yabancı
turistlerin turizm konusunda görüşleri; bazı yanıtlarda pararellik taşırken,
bazılarında farklılıklar taşımaktadır.
2. Ayvalık’a gelen yabancı turistlerin burayı
tercih etme nedenlerinde “kültürel çekicilikler” önemli bir faktör
olmuştur.
Bu durum, Ayvalık-Midilli arasında ortak kültürel
turizm geliştirildiği taktirde Midilli üzerinden de önemli bir yabancı turist
grubunun Ayvalık’a geleceğini göstermektedir.
3. Ayvalık’a gelen yabancı turistler, en çok
geleneksel mimarinin korunamamış olmasını bir eksiklik olarak görürken,
Mitilini’deki yabancı turistler ise kentsel düzenlemedeki yetersizliğe
dikkati çekmişlerdir.
Ayvalık ve Midilli arasında ortak kültürel
turizm geliştirildiği taktirde bu yetersizliklerin tümü iyileştirilmiş
olacaktır.
4. Yabancı turistler Ayvalık ve Mitilini’nin
ortak tanıtılması konusunda henüz bilinç sahibi değildirler.
5. Yabancı turistlerin her iki tarafın halkını
yüksek oranda “konuksever” olarak nitelendirmeleri, Ayvalık-Midilli
arasında kültürel turizmi ortak geliştirme düşüncesine önemli bir katkı
vermektedir.
6. Ayvalık ve Midilli’de turizmin daha fazla
gelişmesi için yapılması gerekenler sorusuna yabancı turistler çeşitli yanıtlar
verirken, bunlar arasında “Ayvalık ve Midilli arasında ortak turizm
projeleri” ne oransal olarak pek yer vermemişlerdir.
Kendilerinin takdir edecekleri bir konu olmadığı
için, bu seçeneği fazla işaretlemediklerini düşünmekteyiz.
· Turizm Aktörleri Anket Sonuçlarının
Yorumlanması:
1. Ayvalık ve
Mitilini’nin turizm aktörleri; Ayvalık ve Midilli’nin potansiyel turistleri
kimler olmalıdır sorusuna büyük oranda “fark etmez” yanıtını
vermişler, kendi halklarını karşılıklı turist görme bilincine henüz
ulaşmamışlardır.
Bu konuda Midillili turizm aktörlerinden
farklı olarak Ayvalıklı turizm aktörlerinin az da olsa bir isteği
bulunmaktadır.
Bu görüş, aynen kent halkına uygulanan
ankette de ortaya çıkmıştır.
2. Ayvalıklı turizm
aktörlerine göre; Midilli’den Ayvalık’a gelenler çoğunlukla “alışverişe
gelenler” anlamını taşırken, Mitilini’deki turizm aktörleri ise
Ayvalıklılara “komşularımız” gözüyle bakmaktadır.
Her iki taraf da birbirlerini turist
olarak henüz görmemektedir.
İki tarafın kent halkı da benzer görüşü
paylaşmaktadır.
Bu durumda Ayvalık-Midilli arasında
kültürel turizmi ortak geliştirebilmek için öncelikle, bu inancın
yerleştirilmesi gerekecektir.
3. Ayvalık ve
Midilli arasındaki turizm hareketinin nasıl olması konusunda, her iki tarafın
turizm aktörleri, Türkiye’ye vizenin kalkmasını istemektedirler.
Mitilini turizm aktörlerinin büyük kısmı
ortak turizm politikaları izlenmelidir görüşüne sahip olup, Türk ve Yunan
yetkililerin işbirliği yapmalarının istenmesi, gelecekte turizm etrafında
ortaklıklar kurulabileceğine sıcak bakıldığını göstermektedir.
4. Turizm aktörlerine göre Ayvalık ve Midilli’de
turizmin daha fazla gelişmesi için çok sayıda yapılması gereken iş
bulunmaktadır.
Bunlar arasında ortak turizm projeleri seçeneği
pek rağbet görmemiştir.
Bununla birlikte, bu sonucun ortak proje istenmediği
anlamına gelmediği bilinmelidir.
Çünkü ortaklığa atıf yapan diğer sorularda
olumlu yaklaşımların benimsendiği görülmektedir.
O halde seçenekte ortak projeden ne
kastedildiği anlaşılmamıştır, denilebilir.
· Anket Sonuçlarının Değerlendirilmesi:
Anket sonuçlarının Ayvalık-Midilli arasında
ortak kültürel turizm bölgesi yaratma ile ilgili kısımlarının projeyi doğrudan
ilgilendirmesi nedeniyle, burada yerel halk, yerel aktörler ve turist
görüşlerinin karşılaştırması yapılarak değerlendirmeye gidilecektir.
Turizm ortaklığı konusundaki olumlu görüşler:
1. Ayvalık ve
Mitilini kent halkı ve turizm aktörleri; “vize kalkmalı ve turizmde her
türlü ortaklığa gidilmeli, Türk ve Yunan yetkilileri işbirliği yapmalı”
şeklindeki görüşlere büyük oranda katılmışlardır.
2. Yerli turistler; Ayvalık ve Midilli’nin
tanıtımı konusunda “Ayvalık ve Midilli ortak tanıtılmalı” görüşüne onay
vermişler, her iki yerde turizmin daha fazla gelişmesi için yapılması
gerekenler arasında yer alan “Ayvalık ve Midilli arasında bağlantıların
arttırılması” görüşünü desteklemişlerdir.
2. Yabancı
turistlerin; Ayvalık ve Midilli’yi tercih etme nedenlerinde “kültürel
çekicilikleri” önemli bulmaları, Ayvalık-Midilli arasında ortak
kültürel turizm geliştirildiği taktirde, ortak bölgenin yabancı turistlere
pazarlanabileceği sonucu ortaya çıkmıştır.
Yine yabancı turistlerin her iki tarafın
halkını “konuksever” bulmaları, kültürel turizmin olmazsa
olmazlarından biri olan konukseverlik sayesinde ortak kültürel turizmin
gelişebileceğine katkı vermektedir.
Turizm ortaklığı konusunda bilincin oluşmadığını
gösteren görüşler:
1. Yerel halk,
yerli ve yabancı turistler ve turizm aktörleri;
Ayvalık ve Midilli’de turizmin daha fazla
gelişmesi için yapılması gerekenler konusunda “Ayvalık ve Midilli arasında
ortak turizm projeleri yapılmalıdır” seçeneğine fazla rağbet
etmemişlerdir.
Bu sonuç, sorunun yanlış anlaşıldığını
göstermektedir.
2. Yabancı
turistler Ayvalık ve Mitilini’nin ortak tanıtılmasına pek
katılmamışlardır.
Bu durum; her iki tarafın turizmde ortak
hareket etmesi konusunda turistlerin henüz bilinç sahibi olmadığını
göstermektedir.
3. Yerel halk ve turizm
aktörleri Ayvalık ve Midilli’nin potansiyel turistleri kimler olmalıdır
sorusuna büyük oranda “fark etmez, kim gelirse gelin” yanıtını
vermişlerdir.
Bu sonuç iki şekilde yorumlanabilir;
birincisi, halkların birbirlerini karşılıklı turist görme bilincinin henüz
oluşmadığı, ikincisi ise, konukseverliğin göstergesi olarak “herkese kapımız
açık” düşüncesinin hakimiyetir.
Sonuç
olarak Ayvalık-Midilli arasında ortak kültürel turizm bölgesi yaratma konusunda
görüşleri almak üzere uygulanan anket sonuçlarına göre; özellikle yerel
halk ve yerel turizm aktörleri açısından hiç bir engel yoktur, görüşler son
derece olumludur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder