AYVALIK VE MİDİLLİ – 6
Ayvalık ve Mitilini’de
Kültürel Turizmi Ortak Geliştirme Sonucunda Elde Edilecek Kazanımlar
Kültürel turizmin geliştiği yörelerde çok sayıda
sosyo-ekonomik etkilere yol açtığı bilinmektedir.
Bunlardan başlıcaları şunlardır:
· Ülkelerin ortak mirasını öğrenmede toplumlara fırsat
sağlaması,
· Bölgenin kültürel değerlerini ve yaşamını
tanıtma olanağı yaratarak, bölgeye dışarıdan gelecek turistleri etkilemesi,
· Uluslararası işbirliğini desteklemesi,
· Bölgenin kültürel yapısının
geliştirilmesine katkı vermesi,
· Ekonomik faaliyetleri kısıtlı bölgelerde
gelir ve istihdam yaratması,
· Turizm sezonunun uzatılması ve turizm coğrafyasının
genişlemesine yardımcı olması,
· Kültürel kaynakların yer aldığı doğal
çevrenin duyarlı bir şekilde korunmasına destek olması.
Bütün bu olumlu etkileri, diğer ifadeyle
yararları olan kültürel turizmi geliştirmek isteyen ülkeler, şu
beklentilere de sahiptirler:
· Dünya turizmindeki yeni gelişmelere uyum sağlamak,
· Turist sayısını, turizm yatırımlarını,
istihdamı ve turizm gelirlerini arttırmak,
· Turistin istek ve ihtiyaçlarını yanıt vermek
· Kıyılardaki turistik baskıyı azaltmak ve
kıyı turizmine bağımlılığı kırmak,
· Turizmin coğrafi dağılışında dengeyi sağlamak,
· Turizmde mevsimlik yoğunlaşmayı azaltmak,
· Turistik kaynakların daha iyi
değerlendirilmesine fırsat vermek,
· Bölgenin rekabet avantajını yükselterek
pazar payını güçlendirmek,
· Yerel düzeyde rekabet ortamları
yaratarak, hizmet kalitesinin artmasını sağlamak,
· Bölgenin sosyo-ekonomik kalkınmasına
destek vermek,
· Bölge turizmini canlandırmak ve
geliştirmek.
Projenin III. kısmı 1. alt bölümünde, Ayvalık ve
Midilli arasında ortak kültürel turizm bölgesi oluşturma konusunda hiçbir
olumsuz görüşün olmadığı, 2. altbölümdeki Swot analizine göre de; Ayvalık ve
Midilli’nin kültürel turizm kapsamında güçlü yönleri olduğu ve onları
birleştirebilecekleri, zayıf yönleri olduğu ve onları da iyileştirebilecekleri,
kısacası kültürel turizm etrafında birbirlerini tamamlayabilecekleri
sonucuna ulaşılmıştır.
Bu sonuçlar, projenin hipotezleri ile
karşılaştırıldığında şu yorumlar yapılabilir:
1. “Ayvalık ve Midilli yakınlık faktöründen
dolayı tarihsel dönemlerde bir bütün olarak gelişme göstermişler ve
tarihten gelen güçlü ilişkiler ve de kültürel yayılma sonucunda benzer
kültür özelliklere sahip olmuşlardır” hipotezi, projenin I. ve II.
kısımlarında doğrulanmıştır.
2. “Ayvalık ve Midilli, tarih, doğal ve
kültürel coğrafya benzerliklerinin dışında farklı ve özel kimliklere de
sahiptirler” hipotezi, projenin I. ve II. kısımlarında doğrulanmıştır.
3. “Ayvalık ve Midilli’nin turizmde
ortaklıklar kurmalarına her iki tarafın yerel halkı, turistler ve turizm
aktörleri sıcak bakmaktadırlar” hipotezi, projenin III. kısmında
yer alan anket sonuçlarına göre doğrulanmıştır.
4.“Ayvalık ve Midilli, benzer ve farklı
turizm çekiciliklerinden hareketle, turizmde çeşitli ortaklıklara gitme
potansiyeline sahiptir” hipotezi, projenin I. ve II.
kısımlarında Ayvalık ve Midilli’nin ayrı ayrı incelenen turizm
kaynaklarından ve Swot analizinden anlaşıldığı üzere; doğrulanmıştır.
4. “Ayvalık ve
Midilli, kültürel turizm etrafında işbirliğine gittikleri taktirde, her iki
taraf için toplumsal ve ekonomik yakınlaşmalar artacak, pazarlama ve rekabet
edebilmede büyük kolaylıklar kazanacaklar ve turizm yoluyla sosyo-ekonomik
gelişme sağlayacaklardır” hipotezi hakkında şu anda yorum yapmak mümkün
olmasa da, yerel halkların zaten son yıllarda ticari ilişkiler çerçevesinde
dostluk bağlarını güçlendirdikleri görülmektedir.
Bu sıcak ilişkilerin ticari boyutu turizme
taşındığında beklenen olumlu sonuçların kısa sürede gerçekleşebileceğini
söyleyebiliriz.
Aşağıda Ayvalık-Midilli arasında oluşturulacak ortak
kültürel turizm bölgesinin beraberinde getirmesi beklenen potansiyel kazanımlar
açıklanmaktadır:
· Ayvalık ve Midilli Adası’ndaki kültürel
kaynakların korunması sağlanacaktır.
Dünyada doğal ve kültürel miras bilincinin yükselmesi,
kültürel çeşitliliğe saygı çerçevesinde ülkeler arasında işbirliklerinin
gelişmesi, taşınır-taşınmaz miras unsurlarının korunmasını gündemde
tutmaktadır.
Ayvalık’ta geleneksel Rum mimarisinin özelliklerini
taşıyan evler, ibadet yerleri ve diğer binalar ile Midilli’deki Osmanlı
dönemine ait ibadet yerleri, kaleler ve diğer yapılar, ortak kültürel
turizm girişimi başlatıldığı zaman gerekli restorasyonlarla yenilecekler ve
korunmaları sağlanacaktır.
· Ayvalık ve Midilli Adası’ndaki kültürel kaynaklar
turistik ürüne çevrilerek, kültürel miras dünyaya tanıtılmış olacaktır.
Her iki tarafta kültürel mirasın turizm amaçlı
kullanılabilmesi için öncelikle korunması, ardından da turistik ürün işlevi
kazandırılması gerekmektedir.
Böylece yıllardır harap durumda bekleyen,
kaderine terkedilmiş eserler kimliklerini yeniden kazanarak turizm sayesinde
dünyaya tanıtılmış olacaklardır.
· Günübirlikçi turistler konaklamalı
turiste dönüşecek, konaklama yapan turistlerin kalış süresi artacaktır.
Kültürel turizmin en önemli handikaplarından biri
konaklama yaratamaması, daha çok günübirlik ziyaretlerden oluşmasıdır.
O nedenle birçok kültürel turizm destinasyonu, çeşitli
etkinliklerle çekiciliklerini arttırmakta, yenilik ve yaratıcılık
girişimleri ile turisti uzun süre kalmaya teşvik etmektedir.
Bu girişimlerden biri de her türlü ortaklığa dayanan
işbirlikleridir.
Sözgelimi, kıyı turizmi, termal turizm, kırsal
turizm gibi turizm türlerinin mekanları ve etkinliklerinden
yararlanılmaktadır.
Ayrıca kültürel turizmle aynı içeriğe sahip inanç
turizmi, festival turizmi, kent turizmi ve kongre turizmine ait tipik
ürünler ve hizmetler aynı paketin içine konulmakta, böylece turistlerin kalış
süreleri uzatılmaya çalışılmaktadır.
Ayvalık ve Midilli’de henüz başlı başına
kültürel turizm gelişmediği için, zaten doğrudan bu turizm türüne dayalı
konaklamalar yok gibidir.
Oysa, ortak kültürel turizm bölgesi yaratıldığı
taktirde elde edilecek kazanımların en önemlilerinden biri, turistlerin
konaklamaya başlayacakları ve paket programın süresine göre en az ikişer gün
konaklama yapacak olmalarıdır.
· Kuzey Ege’nin rekabet şansı artacaktır.
Ege Denizi’nin kuzeyi, Türkiye’nin de Ege kıyılarının
kuzeyi, birçok faktöre bağlı olarak güney Ege ve dolayısıyla da
Akdeniz’deki destinasyonlarla rekabet etme konusunda bazı dezavantajlara
sahiptir.
Bu faktörlerin başında coğrafi konum, iklim, turistik
tesislerin çeşitlilik, kalite ve yenilik açısından daha zayıf olması
gelmektedir.
O halde Kuzey Ege’yi verilen hizmetler bakımından
farklı kılmak gerekecektir.
İşte yapılacak işlerden biri de Ayvalık-Midilli
örneğinde görüleceği üzere destinasyonların bütünleştirilmesidir.
Bu bütünleşmelerin beraberinde getireceği en
büyük kazanımlardan biri rekabet şansının artmasıdır.
· Gelen turist sayısı ve turistik geliri
artacaktır.
Ayvalık ve Midilli’ye ayrı ayrı gelen turistler, ortak
paket turlar düzenlendiği taktirde her iki tarafı da ziyaret edeceklerinden
mevcut turist sayısı ve gelir ikiye katlanmış olacaktır.
Ayrıca, şu anda Ayvalık, Dikili ve Foça üzerinden
Midilli’ye ulaşan Türk turistler, vizenin tümüyle kaldırılması (2010 yaz
aylarından itibaren vize yalnızca hususi pasaport sahiplerine
kaldırılmıştır) sonucunda çok daha fazla sayıda adaya gideceklerdir.
Anketlerde de bu sonuç ortaya çıkmıştır.
Midilli halkı günümüzde Ayvalık’a yalnızca
alışveriş için geliyorsalar da, ortak organizasyonlar (paket tur, etkinlik
vd) gerçekleştirildiği taktirde yalnızca Ayvalık değil Bergama’ya da geçerek
kültürel turizm halkasını genişleteceklerdir.
Bu konuda, Bergama Ticaret Odası ve Bergama
Belediyesi’nin çalışmaları ümit vericidir.
Sözgelimi 2010 Şubat ayında Midilli’ye
yapılan bir iş ziyaretinde Midilli’yi tanıtan Türkçe broşürlerin ilçede dağıtılabileceği, Midilli’ye
ait fotoğrafların, BERTO’nun açılacak yaşam müzesinde sergilenebileceği
yetkililere iletilmiştir.
· Kültürel turizm, dostuk ilişkilerini
pekiştirecek, barışa katkı verecektir.
Kültürel turizmin en önemli işlevrinden birisi de
turizmin kendisi gibi “barış elçisi” olmasıdır.
Dünyada giderek daha çok yaygınlaşan kültürel
turizmin, toplumlar arasındaki anlaşmayı sağlamadaki gücünün sıradan
turizmden çok daha etkin olduğu bilinmektedir.
Ayvalık’ta son yıllarda -turizm amaçlı olmasa da-
haftalık pazar günleri (Perşembe ve Cumartesi) Midilli halkını ilçede
görmek gelenek haline gelmiştir.
Adadaki alışveriş olanaklarının pahalı,
ürünlerin çeşit ve kalite açısında sınırlı olması, ada halkını Ayvalık’a
alışverişe yönlendirmiştir.
Perşembe günleri büyük pazara İzmir, Balıkesir, Aydın
ve Edremit’ten satıcılar gelmektedir.
Ayvalıklılar ve Midillilerin tarih içindeki
birliktelikleri, aynı ortamın insanı olmaları kolay kaynaşmalarına
aracılık etmiştir.
Pazarda konuşulan dil, biraz Rumca ve biraz Türkçe
karışımı ortak bir dildir.
Bu pazar buluşmaları, barış ve dostluk havasının en
güzel göstergesidir.
Bu temel üzerine geliştirilecek ortak kültürel turizm,
dostlukları daha da pekiştirecektir.
Yılda ortalama 40.000-45000 kişi Midilli’den
Ayvalık’a gelmektedir.
Midilliler özellikle çeyiz eşyası ve mobilya
almaktadırlar.
Bunların yanında kültürel turizm için Ayvalık’a
geçenler de vardır.
Bu kişilerin (yaklaşık 5000-7000 kişi) daha çok
Mitilini Havalanı’nı kullanarak, ada üzerinden Ayvalık’a geçtikleri, Troya ve
Bergama’daki ören yerlerini ziyaret ettikleri bilinmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder