3 Kasım 2022 Perşembe

 AYVALIK VE MİDİLLİ - 7 

 

Ayvalık ve Midilli’de Kültürel Turizmi Ortak Uygulama Örnekleri

· Ortak turizm planları ve projeleri:

Günümüzde turizmin bir politika, plan, program ve projelerle yürütülmesi kaçınılmaz hale gelmiştir.

 Turizmi geliştirmek ve sürdürülebilir kılmak isteyen destinasyonlar kısa ve uzun vadeli turizm strateji planlarını hazırlamakta, eylem planları ile uygulamaya koymaktadırlar.

Ayvalık ve Midilli arasında ortak kültürel turizm bölgesi adı altında bir birlik oluşturulması kararı alındığında yapılacak ilk iş, yasal prosedürler çerçevesinde bir ortak planın hazırlanmasıdır.

Bu plan doğrultusunda amaca ve iş takvimine uygun projeler yapılması ise ikinci önemli iştir.

 Projelere fonlar, ulusal ve yerel fonlardan sağlanabileceği gibi AB’den de alınabilir.

Proje ortakları, yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşları, üniversiteler, işletmeler vb. leri olabilir.

Proje konuları, kültürel kaynakları koruma ve turistik ürüne çevirme, ortak etkinlikler düzenleme, karşılıklı deneyim paylaşma vb. olabilir.

 · Ortak paket turlar:

Ayvalık-Midilli arasında ortak kültürel turizm bölgesini hayata geçirmenin ilk adımlarından ve en kolay yollarından biri ortak paket turların yaratılmasıdır.

Bu düşünce zaten vardır ve yalnızca bu iki yerleşme için değil, Türkiye’nin Ege kıyılarındaki turistik destinasyonlar ile karşılarındaki Yunan adalarını da içine almaktadır.

Bu düşüncenin bugüne kadar hayata geçirilmemesindeki en büyük engel Türk tarafından istenen vizedir.

 Nihayet 2010 yılı yaz aylarında, kısmi de olsa (yalnızca hususi pasaportlulardan vize istenmemektedir) vizenin kalkması, bundan sonra ortak paket turların hazırlanabileceğini tekrar gündeme getirmiştir.

 Midilli-Ayvalık için ortak paket turlar, yalnızca burada yaşayanlar için değil, yerli ve yabancı turistler için de çok önemli bir fırsat olacak ve beraberinde çok büyük kazanımlar yaratacaktır.

  İlk akla gelenleri sıralayacak olursak; turistlerin kalış süresi ve döviz girdisi artarak bölge ekonomisi zenginleşecek, Kuzey Ege’nin çekim gücü yükselerek Mitilini Havaalanı, Mitilini Limanı ile Ayvalık Limanı ve Edremit Havaalanı (uluslar arası uçuşlara açılması zorunlu olacaktır)’nın işlerlikleri artacak, Ege ve Akdeniz’de dolaşan kruvaziyer gemileri rotalarını kuzeye kırabileceklerdir.

 Özellikle, Bergama’nın da bu ikili yapıya dahil edilmesi, ortak turları daha cazip kılacaktır.

Bir ortak paket tur organizasyonu, en az dört gün olmalı  ve on güne kadar çıkabilmelidir.

Çünkü her iki tarafın gezilecek mekanları çok sayıdadır.

· Ortak tanıtım faaliyetleri (fuarlara ortak katılım, ortak yayınlar vb):

Son yıllara destinasyon tanıtımlarında, tek bir ürün, tek bir yer değil çoklu-birarada tanıtımlar görülmeye başlanmıştır.

Sözgelimi bir otel tanıtımını ister web ortamında ister basılı yayın üzerinden yapsın, yakın çevresini de bu tanıtımın içine katmaktadır.

Ayrıca komşu destinasyonlar bir fuarda aynı standta yer alabilmektedirler.

Ayvalık-Midilli ortak kültürel turizm bölgesinin tanıtımında; Ayvalık ve Alibey (Cunda) Adası’na ait broşürler ve web sitelerinde Midilli’ye yer verilmeli, aynı şekilde Midilli broşürleri ve web sitelerinde de Ayvalık yer almalıdır.

 Öte yandan ortak broşürler, reklamlar, bilbordlar, afişler, CD’ler ve web siteleri hazırlanmalıdır.

 Bütün tanıtım malzemeleri her iki tarafın resmi turizm danışma bürolarında turistlere sunulmalıdır.

 Böylece, yerli ve yabancı turistler, tek elden iki yer hakkında kısa sürede bilgi sahibi olabileceklerdir.

Ayvalık ve Midilli, kendi mekanlarında birbirlerini afişler, ışıklı panolar ve bilboardlar ve televizyonlar yoluyla tanıtmalıdırlar.

Ayvalık ve Midilli’ye ait tüm tanıtım malzemeleri, yerel ürünler,hediyelik eşyalar, çeşitli turizm fuarlarında aynı standta bir arada sergilenmeli, buralarda ortak paket turlar satışa sunulmalıdır.

 İzmir’de 2009 yılında İzmir Ticaret Odası, Yunanistan’ın İzmir Konsolosluğu ve Midilli Valiliği’nin katkılarıyla hazırlanan “Lesvos Guide” (Midilli Rehberi)’ın Türkçe tanıtımı yapılmış ve büyük ilgi görmüştür.

 Midilli Valisi Pavlos Vogiatzis, "İzmir'deki ada dostları, sadece turist olarak değil, davetli dostlarımız olarak Midilli’yi ziyaret etmeli" şeklinde konukseverliklerini dile getirmiştir.

· Ortak turizm etkinlikleri (organizasyonlar):

Ayvalık ve Midilli’nin aynı denizi (Ege) paylaşıyor olmaları ve birbirlerine  çok yakın konumda bulunmaları, Türkiye ve Yunanistan arasında ticari ilişkileri güçlendirme toplantılarında yer almalarını ve önemli rol oynamalarını sağlamaktadır.

Bu tür toplantılarda dostluk mesajları verilmekte, ticaret yanında turizmle ilgili kararlar da alınmaktadır.

“Türkiye Ege Kıyıları ve Yunanistan Ege Adaları Ekonomi Zirveleri” ilk kez 1998 yılında Midilli’de başlamış ve 9. cusu 16 Şubat 2010 tarihinde Atina’da gerçekleşmiştir.

 

Yorgos Papandreu 1998 yılındaki Midilli Zirvesi’ne “Ege Denizi bizi ayıran değil birleştiren deniz olmalı” mesajını göndermiştir.

2007 yılındaki 8. Türkiye Ege Kıyıları ve Yunanistan Ege Adaları Ekonomi Zirvesi’nde, TÜRSAB Başkanı Başaran Ulusoy, Türkiye ve Yunanistan'ı birbirine bağlayan değerler olduğuna dikkatleri çekerek, iki ülkenin “ortak fuarlar düzenlemesi” gerektiğini vurgulamıştır.

Yunan-Türk Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Panayotis Koutsikos ise, turizmin iki ülke için çok önemli olduğunu, turizmde ülkelerarasında işbirliği sağlanarak “iki ülkeyi ortak bir turizm merkezi” haline getirmenin mümkün olabileceğini, bir turistin 15 günlük tatili boyunca “bir hafta Türkiye'de bir hafta Yunanistan'da” kalabileceğini dile getirmiş,''bu iki ülkeyi birleştirebilirsek, iki ülke de döviz girdisi elde edecektir'' mesajını vermiştir.

2010 yılındaki 9. Zirveye Bakanların yanı sıra, Valiler, Belediye Başkanları, Oda Başkanları, çok sayıda bürokrat ve 220 işadamı katılmıştır.

Zirve, Türk-Yunan Dostluk Filmi’nin gösterimi ile başlamıştır.

İzmir Ticaret Odası Başkanı Ekrem Demirtaş, 9. Zirve’de “Gelin işbirliği yapalım ve ortak turizm paketlerimizle Ege'yi tüm dünyaya birlikte pazarlayalım.

Zengin Uzakdoğu ülkelerinin pazarlarına birlikte girelim.

 Meşhur Ege mutfağının ortak menüsünü belirleyip kurumsal kimliğini yaratarak dünyada şubeler açalım” konuşmasıyla, zirveye damgasını vurmuştur.

Yunanistan Ekonomi Rekabet ve Denizcilik Bakanı Louka Katseli ise, Türkiye ile ticari ve mali işbirliğinde bulunmak istediklerini kaydederek, "Turizm sektörü, enerji ve ulaşımda hedef koyalım.

 Bizim hedefimiz bu sektörlerin gelişmesi ve işadamlarının birlikte çalışmasıdır” demiş, ayrıca “İki ülke arasındaki yatırım alanındaki çalışmalar rekabet düzeyinde değil, birbirini tamamlayan işbirlikleri olarak şekillenmesi gerekir.

Limanlarımızı ve kıyılardaki turizmi geliştirmek için bir dinamizm olduğuna inanıyorum” eklemesini yapmıştır.

 Türkiye-Yunanistan temelli turizm ortaklığına ait bu üst düzey düşünceler, birebir Ayvalık-Midilli için de geçerlidir.

 Ayvalık-Midilli arasında turizm köprüsünü kurmak üzere, her yıl “Ayvalık-Midilli Günleri” adı altında bir etkinlik düzenlenmeye başlamıştır.

Bu etkinlikle; Ayvalık ve Midilli’nin halk sanatları, edebiyatı, müziği, gösteri sanatları ve çağdaş güzel sanatlarını sergileyerek, ortak köklü kültürlerini ortaya çıkararak, geleceğe taşınması amaçlanmaktadır.

2008 yılındaki “Midilli’de Ayvalık Günleri” nde Türk ve Ayvalık kültür ürünleri Midilli’de sergilenerek yüzyıllar boyu beraber yaşamış iki ulusun heyecanlı buluşması gerçekleşmiştir.

Önümüzdeki yıllarda da Ege’nin iki yakasını bir araya getirmeye devam edilecek, barışın ve kardeşliğin devamı sağlanacaktır.

Ayvalık-Midilli arasındaki bu genel içerikli ortak kültür-turizm etkinliği dışında, daha özel bir organizasyonla, belli bir temaya sahip etkinlikler de düzenlenmelidir.

Sözgelimi, Türk-Rum kültürlerinin birlikteliğiyle oluşan zengin yerel mutfak için bir festival yapılabilir.

Bu festival, hem mutfak kültürünün yaşatılmasına hem de yeni müşteriler çekilmesine aracılık edecektir.

 Yine Ayvalık ve Midilli’de yaşamış önemli şahsiyetler için ortak anma günleri düzenlenerek, yazarlar, sanatçılar, bilim adamları bir araya getirilebilir.

 Ayvalık veya Midilli’deki yerel, ulusal, uluslar arası konserlere, her iki tarafın halkının katılımı için kolaylıklar sağlanabilir.

Nitekim, 2009 Temmuz ayında Mitilini Kalesi’nde konser veren ünlü Hard Rock Grubu SCORPIONS için Türkiye tarafında da bilet satışları yapılmıştır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

  Kentleşmenin Yeni Bileşeni: Göç ve Turizm   Rotterdam, Hollanda’nın 750 bin nüfuslu bir şehri, dünyadaki modern mimarlık ürünleriyle ü...