3 Kasım 2022 Perşembe

 AYVALIK VE MİDİLLİ - 1  

 

Dünyada turizm planlaması ve pazarlamasındaki yeni eğilimlerden biri de “sınır ötesi işbirlikleri” dir.

 Ayvalık ilçesi ve Midilli Adası, birbirine çok yakın konumda olup, turizmde belli bir düzeye gelmişlerdir.

Ancak, her ikisinin de turizm arz potansiyelleri yüksek olmasına rağmen rekabet güçleri zayıftır.

 Proje konusu, Ayvalık ve Midilli arasında kültürel turizm etrafında bütünleşmenin olanaklarını araştırmaya dayalıdır.

 Geçmişteki kültürel bağların yarattığı ortak kültür mirastan hareketle, Ayvalık ve Midilli’nin bir bütün halinde “kültürel turizm ürünü” olabileceğine, böylece rekabet güçlerinin artacağına dikkatleri çekmek, projenin amacını oluşturmaktadır.

 Projede önce Ayvalık ve Midilli’nin turizm potansiyelleri ortaya konulmuştur.

Her iki tarafın turizm çekiciliklerinin başında “doğal çekicilikler” gelmekte, onları “kültürel çekicilikler” tamamlamaktadır.

 Kültürel turizmde bütünleşme konusunda görüşleri öğrenmek üzere Ayvalık ve Midilli’nin Mitilini kentinde yerel halka, turizm aktörlerine, yerli ve yabancı turistlere anket uygulanmıştır.

  Sonuçlara göre; Ayvalıklıların ortaklık konusuna biraz daha sıcak baktığı, Mitilini halkında ise güvence ve garanti isteme eğiliminin daha ağır bastığı ortaya çıkmıştır.

 Her iki tarafın yerel aktörleri; ortak turizm politikalarının izlenmesi ve vizenin kalkması konusunda aynı düşüncede, yerli ve yabancı turistlerin her iki tarafı ziyaret etme konusundaki görüşlerinde ise Ayvalık’takilerin Midilli’yi daha çok ziyaret etme isteklerinin ağırlık taşıdığı ortaya çıkmıştır.

Kısacası; kültürel turizm ortaklığı hakkında iki tarafın da hiçbir olumsuz görüşe sahip olmadığı kesindir.

Böylece; ortak kültürel turizmi geliştirmek üzere paket turlar, festivaller, tanıtımlar, projeler vb. etrafında ortaklıklara gitmenin mümkün olabileceğini söylenebilir.

 Zaten son yıllarda, Ayvalık-Midilli arasında ticaret hacmi çok artmış, halklar birbirine çok daha yakınlaşmıştır.

Bu kapsamda Türk-Yunan Ekonomi Zirveleri ve Ege Ticaret Odaları Toplantıları hep işbirliğini gündemde tutmakta, çeşitli konulardaki AB kaynaklı ortak projeler, her yıl düzenlenen Ayvalık-Midilli Günleri bağlantıları canlı kılmaktadır.

 Bütün bu olumlu gelişmeler, Ayvalık ve Midilli arasında turizm temelli işbirliklerinin uzak olmadığı mesajını vermektedir.

Günümüzde turizm sektörünün her alanında ve dünyanın tüm destinasyonları arasında inanılmaz bir rekabet vardır.

 Bu yüzden turizm pastasından daha fazla pay alabilmek ve turizmi sürdürülebilir kılmak isteyen ülkeler, turizmin rekabet ortamına sayısız yeniliklerle çıkmaktadırlar.

 Çünkü ülkelerin rekabet şanslarının yüksek olabilmesi için, turizm pazarında güçlü ve ayrıcalıklı olmaları şarttır.

Diğer taraftan son yıllarda, komşu ülkeler arasında, turizm planlamasından turizm pazarlamasına kadar birçok konuda işbirliklerinin doğduğuna tanık olunmaktadır.

Özellikle de aynı denizi, aynı dağları, hatta aynı kültürü paylaşan ülkelerin komşu bölgeleri ya da kentleri turizmde ortaklığa gitmektedirler.

 Hatta bir adım ötesinde, “ortak turizm mekanlarını ortak koruma” anlaşmalarına da imza atmaktadırlar.

 Bir program, proje ya da salt bir anlaşma çerçevesinde yürütülen bu tür çalışmalara dünyanın pek çok ülkesinde rastlanmaktadır.

Türkiye’nin sınır komşularına baktığımızda, onlarla aynı denizleri, dağları, ovaları ve akarsuları ortak kullandığımızı görmekteyiz.

 Ülkemizin coğrafi konumunun bir sonucu olan “çok komşululuk” beraberinde bu tür paylaşımları getirmektedir.

Konuya Türkiye ve Yunanistan açısından değinildiğinde; Meriç Nehri ve Ege Denizi ön plana çıkmaktadır.

Dolayısıyla Yunanistan’ın bir Ege adası olan Midilli ile Türkiye’nin Ege Denizi kıyılarındaki Ayvalık ilçesinin karşılıklı konumlarından hareketle, turizm ekseninde bütünleşmelerinin sağlanabileceği daha ilk bakışta mümkün görülmektedir.

 Burada bütünleşmeden kastedilen, turizm temelli her türlü kurumsal, sektörel, mekansal ve yerel vb işbirliği girişimleridir.

Nitekim Türkiye’nin Ege kıyılarındaki çok sayıdaki yerleşmesinin (Ayvalık, Dikili, Foça, Çeşme, Karaburun, Kuşadası, Didim, Bodrum, Marmaris) belediyeleri, kaymakamlıkları ve ticaret odaları, Yunanistan adaları (Midilli, Sakız, Sisam, Rodos vb) ile karşılıklı ticaret ve turizm işbirlikleri yaratma arayışlarını sürdürmektedirler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

  Kentleşmenin Yeni Bileşeni: Göç ve Turizm   Rotterdam, Hollanda’nın 750 bin nüfuslu bir şehri, dünyadaki modern mimarlık ürünleriyle ü...