AYVALIK VE MİDİLLİ - 1
Dünyada turizm planlaması ve pazarlamasındaki yeni eğilimlerden biri de “sınır ötesi işbirlikleri” dir.
Ayvalık
ilçesi ve Midilli Adası, birbirine çok yakın konumda olup, turizmde belli
bir düzeye gelmişlerdir.
Ancak,
her ikisinin de turizm arz potansiyelleri yüksek olmasına rağmen rekabet
güçleri zayıftır.
Proje
konusu, Ayvalık ve Midilli arasında kültürel turizm etrafında bütünleşmenin
olanaklarını araştırmaya dayalıdır.
Geçmişteki
kültürel bağların yarattığı ortak kültür mirastan hareketle, Ayvalık ve
Midilli’nin bir bütün halinde “kültürel turizm ürünü” olabileceğine,
böylece rekabet güçlerinin artacağına dikkatleri çekmek, projenin amacını
oluşturmaktadır.
Projede
önce Ayvalık ve Midilli’nin turizm potansiyelleri ortaya konulmuştur.
Her
iki tarafın turizm çekiciliklerinin başında “doğal çekicilikler”
gelmekte, onları “kültürel çekicilikler” tamamlamaktadır.
Kültürel
turizmde bütünleşme konusunda görüşleri öğrenmek üzere Ayvalık ve
Midilli’nin Mitilini kentinde yerel halka, turizm aktörlerine, yerli ve
yabancı turistlere anket uygulanmıştır.
Sonuçlara
göre; Ayvalıklıların ortaklık konusuna biraz daha sıcak baktığı, Mitilini
halkında ise güvence ve garanti isteme eğiliminin daha ağır bastığı ortaya
çıkmıştır.
Her
iki tarafın yerel aktörleri; ortak turizm politikalarının izlenmesi ve
vizenin kalkması konusunda aynı düşüncede, yerli ve yabancı turistlerin her iki
tarafı ziyaret etme konusundaki görüşlerinde ise Ayvalık’takilerin Midilli’yi
daha çok ziyaret etme isteklerinin ağırlık taşıdığı ortaya çıkmıştır.
Kısacası;
kültürel turizm ortaklığı hakkında iki tarafın da hiçbir olumsuz görüşe
sahip olmadığı kesindir.
Böylece;
ortak kültürel turizmi geliştirmek üzere paket turlar, festivaller,
tanıtımlar, projeler vb. etrafında ortaklıklara gitmenin mümkün
olabileceğini söylenebilir.
Zaten
son yıllarda, Ayvalık-Midilli arasında ticaret hacmi çok artmış, halklar
birbirine çok daha yakınlaşmıştır.
Bu
kapsamda Türk-Yunan Ekonomi Zirveleri ve Ege Ticaret Odaları Toplantıları hep
işbirliğini gündemde tutmakta, çeşitli konulardaki AB kaynaklı ortak
projeler, her yıl düzenlenen Ayvalık-Midilli Günleri bağlantıları canlı
kılmaktadır.
Bütün
bu olumlu gelişmeler, Ayvalık ve Midilli arasında turizm temelli işbirliklerinin
uzak olmadığı mesajını vermektedir.
Günümüzde
turizm sektörünün her alanında ve dünyanın tüm destinasyonları arasında
inanılmaz bir rekabet vardır.
Bu
yüzden turizm pastasından daha fazla pay alabilmek ve turizmi
sürdürülebilir kılmak isteyen ülkeler, turizmin rekabet ortamına sayısız
yeniliklerle çıkmaktadırlar.
Çünkü
ülkelerin rekabet şanslarının yüksek olabilmesi için, turizm pazarında güçlü ve
ayrıcalıklı olmaları şarttır.
Diğer
taraftan son yıllarda, komşu ülkeler arasında, turizm planlamasından turizm
pazarlamasına kadar birçok konuda işbirliklerinin doğduğuna tanık
olunmaktadır.
Özellikle
de aynı denizi, aynı dağları, hatta aynı kültürü paylaşan ülkelerin komşu
bölgeleri ya da kentleri turizmde ortaklığa gitmektedirler.
Hatta
bir adım ötesinde, “ortak turizm mekanlarını ortak koruma” anlaşmalarına
da imza atmaktadırlar.
Bir
program, proje ya da salt bir anlaşma çerçevesinde yürütülen bu tür
çalışmalara dünyanın pek çok ülkesinde rastlanmaktadır.
Türkiye’nin
sınır komşularına baktığımızda, onlarla aynı denizleri, dağları, ovaları
ve akarsuları ortak kullandığımızı görmekteyiz.
Ülkemizin
coğrafi konumunun bir sonucu olan “çok komşululuk” beraberinde bu
tür paylaşımları getirmektedir.
Konuya
Türkiye ve Yunanistan açısından değinildiğinde; Meriç Nehri ve Ege Denizi
ön plana çıkmaktadır.
Dolayısıyla
Yunanistan’ın bir Ege adası olan Midilli ile Türkiye’nin Ege Denizi
kıyılarındaki Ayvalık ilçesinin karşılıklı konumlarından hareketle, turizm
ekseninde bütünleşmelerinin sağlanabileceği daha ilk bakışta mümkün
görülmektedir.
Burada
bütünleşmeden kastedilen, turizm temelli her türlü kurumsal, sektörel,
mekansal ve yerel vb işbirliği girişimleridir.
Nitekim
Türkiye’nin Ege kıyılarındaki çok sayıdaki yerleşmesinin (Ayvalık, Dikili,
Foça, Çeşme, Karaburun, Kuşadası, Didim, Bodrum, Marmaris) belediyeleri,
kaymakamlıkları ve ticaret odaları, Yunanistan adaları (Midilli, Sakız,
Sisam, Rodos vb) ile karşılıklı ticaret ve turizm işbirlikleri yaratma
arayışlarını sürdürmektedirler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder